Puchi och Shakko

Vi tänkte att det kanske kan vara intressant att få en liten beskrivning av hur kattungarna Puchi och Shakko är till sättet. På så sätt kan man som köpare veta lite mer vilken av dem som skulle passar bäst som ny familjemedlem. 

Om vi börjar med Puchi, så tänkte jag börja med att berätta hur det kom sig att vi döpte honom till just Puchi. Puchi är ett japanskt ord som betyder "liten" och jag och Daniel tyckte att det passade så bra på Puchi just för att han varit minst i kullen från första början, trots att han föddes först. Även om han är minst av de tre, så har han ändå varit normalviktig hela tiden och gått upp i snitt 10g per dag under de första 3 levnadsveckorna, vilket är normal viktökning. Puchi är en lugn och social liten kisse, som tycker mycket om att gosa med oss och ligga i knät och i sängen. Han brukar ofta aktivt söka vårt sällskap t.ex. när vi sitter och myser i soffan om kvällarna. Han är nog den som är mest kontaktsökande av ungarna. Han är också mer tystlåten än de andra. I övrigt är han pigg och nyfiken på det mesta, liksom de andra ungarna.

Shakko (namnet betyder "röd" på japanska) är en eftertänksam kattpojke, som tycker om att vara med och iaktta vad vi pysslar med hemma. Han är mer självständig än de andra och har hittills tyckt mer om att leka och busa med oss än att gosa och ligga i knät. Jag måste dock berätta en rolig grej som hände nu i helgen. Puchi låg som vanligt och sov i mitt knä en kväll och Shakko låg i fåtöljen bredvid. Efter en stund kom Shakko över till mig och Puchi, men verkade obeslutsam om han skulle våga ligga i knät hos Puchi eller inte, så han knallade förbi mig och la sig bredvid i soffan istället. Jag tänkte att han skulle behöva vänja sig lite vid mer närkontakt, så jag lade honom i mitt knä bredvid Puchi och då låg han faktiskt kvar! Tillslut trängdes alla tre kissarna i mitt knä. :) Efter detta så har Shakko faktiskt varit mycket mer gosig och närhetssökande, så vi ska fortsätta jobba på att han ska ty sig lite mer till människor, även om det ju också har sin charm att ha en självständig katt, som "är sin egen".
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0